Inlägg

Konst och/eller brott?

I dag ställs Anna Odell inför rätta misstänkt för falskt larm, våldsamt motstånd och oredligt förfarande. Hon verkar försvara sig med att det är konst. Spelar det någon roll? Huruvida det är konst eller inte lägger jag mig inte i, men har man brutit mot lagen så får man ta straffet. Vad händer om Anna Odell slipper straff eller får lägre straff pga att hon utförde ett konstprojekt? Då borde det helt klart även påverka domen mot fotografen som anlade en brand för att få bra bilder utanför Örebro. Och nog kan man betrakta stenkastning mot polisbilar som konst om man vill slippa straff.

Utnyttja pendlingstiden

Jag har ett tag funderat på hur man ska kunna utnyttja pendlingstiden till jobbet så den blir något mer än en tråkig bussresa. Just nu använder jag tiden till att lyssna på podradio. SR är väldigt bra på att dela med sig av sina program som mp3:or och min dryga timme på bussarna varje dag är enkel att täcka. Som nästa steg funderar jag på att gå över till podtv, eller vad det nu kan heta. För det behöver jag bara skaffa mig en mobil som klarar att visa film. I Miljöaktuellt står det idag om en ännu bättre aktivitet under pendlandet; en pendeltågsbkcirkel. Den löser ju två saker, dels får man något att göra och dessutom kan man knyta kontakter med folk man aldrig annars skulle träffat. Fram för fler liknande initiativ. Dyker det upp nått på min pendlingssträcka är jag med. /A

100-korten skulle kunna ha en framtid

Bild
Ikväll skriver GP att 100-korten är hopplöst ute eftersom de tillhör en gammal teknik. Helt sant tror jag inte det är. I somras besökte jag Dubrovnik och på lokalbussarna där hittade jag en biljettmaskin som var förvillande lik Västtrafiks nya, dock med ett undantag. De var utrustade med en läsare för papperskort av samma typ som de gamla hundrakorten. Troligen hade Västtrafik kunnat ha det också om de ville.

Mycket bråk för tre år

Enligt en artikel i GP är nu alla hinder för att bygga hjulet nere vid Lilla Bommen nu undanröjda. Nu är väl bara frågan om huruvida Götatunneln håller eller inte kvar som kan stoppa hjulet. Om hjulet stör staden eller om det berikar staden är en fråga som någon annan får ta ställning till. Det jag undrar mest över är varför det är så farligt att ha det där under en begränsad tid? Att ha ett stort hjul på en plats som i övrigt inte ser helt färdig ut i tre år, är det värt en massa bråk? Skulle tro att kostnaden för att sätta upp hjulet är marginellt högre än kostnaden att behandla alla överklaganden.

Spårvagnsfundering

En sak jag funderat på med de nya italienska spårvagnarna här i Göteborg är knapparna för att öppna dörrarna. Varför måste man vänta till vagnen stannat och knappen blivit grön innan man kan trycka? På spårvagnarna i Wien har de knappar på spårvagnsdörrarna som är förvillande lika de i Göteborg, men där kommer dörren ihåg om man tryckt innan vagnen stannat vid hållplatsen och öppnar sedan dörren när vagnen stannat. Jag tycker det är ett betydligt användarvänligare system.

Hur svårt kan det vara?

När Västtrafik i maj införde kontoladdning på västtrafikkortet bestämde jag mig för att testa direkt. Men precis som GP skriver idag så var det väldigt långa köer på Tidpunkten, så jag väntade tills jag verkligen behövde en kontoladdning. I samband med att jag laddade första gången så hade jag några frågor som jag inte hittade något svar på i de foldrar som delades ut om de nya laddningarna. Hur gör jag om jag har en områdesladdning för Göteborg och skall åka till Kungsbacka tillsammans med två kompisar? Kommer man kunna betala Öresundstågsresor med det nya kortet eller måste jag behålla mitt gamla skånetrafikkort för att kunna åka mellan Göteborg och Kungsbacka? Kan man på något sätt se att apparaten vet att vi är i Göteborgszonen så den inte drar pengar trots att jag har ett årskort? Finns det något sätt jag kan se vilka resor som systemet registrerat på mig utan att gå och be om hjälp hos Västtrafiks. Jag hade naturligtvis hoppas på snabba enkla svar men det fick jag egentligen bar...

Kommer SJ anpassa sig?

Läser på GP att SJ har varslat 200 personer för att sänka sina kostnader med 10-15%. En orsak sägs vara den kommande avregleringen av persontrafik på järnväg. Det står däremot inget om huruvida trafiken kommer att minska i samma utsträckning eller om de helt plötsligt insett att de måste anpassa sig till vad de flesta kunder vill ha, billigare tågtrafik, för att inte bli omsprungna av nya tågbolag. Först ut blir Veolia som den 3:e juli börjar köra Malmö - Stockholm med en dubbeltur fredag - Söndag till det fasta biljettpriset 299kr. En snabb sökning på sj.se visar att SJ:s billigaste biljett den dagen just nu kostar 573kr, men då blir det till att gå upp tidigt för tåget går vid 5-tiden på morgonen. För min del är valet lätt mellan SJ eller en biljett till ca halva priset även om vagnarna är äldre och restiden kanske något längre. En annan orsak till varslen sägs vara att de inte ens brydde sig om att offerera på trafiken i Västra Götaland då de insåg att de skulle bli för dyra. Betyd...