Hur svårt kan det vara?

När Västtrafik i maj införde kontoladdning på västtrafikkortet bestämde jag mig för att testa direkt. Men precis som GP skriver idag så var det väldigt långa köer på Tidpunkten, så jag väntade tills jag verkligen behövde en kontoladdning.

I samband med att jag laddade första gången så hade jag några frågor som jag inte hittade något svar på i de foldrar som delades ut om de nya laddningarna.

  1. Hur gör jag om jag har en områdesladdning för Göteborg och skall åka till Kungsbacka tillsammans med två kompisar?
  2. Kommer man kunna betala Öresundstågsresor med det nya kortet eller måste jag behålla mitt gamla skånetrafikkort för att kunna åka mellan Göteborg och Kungsbacka?
  3. Kan man på något sätt se att apparaten vet att vi är i Göteborgszonen så den inte drar pengar trots att jag har ett årskort?
  4. Finns det något sätt jag kan se vilka resor som systemet registrerat på mig utan att gå och be om hjälp hos Västtrafiks.

Jag hade naturligtvis hoppas på snabba enkla svar men det fick jag egentligen bara på fråga två: "Hmm det vet vi inte, det kanske man kommer kunna i framtiden men inte nu iaf."

På fråga ett fick jag en lång utläggning om hur kortet ska klara två funktioner samtidigt men den typen av resa som jag beskrev skulle kräva tre funktioner. Tydligen räknar de områdesladdning som en, tillläggsresa som en och att betala för flera personer som en tredje, så det går inte. Tycker inte det borde vara så svårt för systemet att registrera vilket kort som åker vilken sträcka och sedan i efterhand räkna ut hur mycket det kostar för var och en och dra det beloppet.

Fråga tre besvarades med någon teknisk utläggning om att systemet styrs av GPSer och därmed inte kan göra fel. Det låter lite skumt eftersom jag vid flera tillfällen gått på spårvagnen lite norr om Mölndalsgränsen och fått svaret att mitt kort med områdesladdning har för lågt värde. Men det har funkat bra när jag visat upp det ett par hållplatser senare. Nåja, det går iaf att se på apparaten om den försöker dra pengar och då har man lite tid på sig att ångra incheckningen. Det får duga för nu.

På fjärde frågan fick jag mest en trött suck och ett nej det går inte, men att det nog hade varit bra för Västtrafik om det gått. Hade minskat arbetsbördan för de som sitter i kioskerna. Kanske skulle dyka upp i framtiden sas det.

När jag dagen efter skulle testa systemet med en tågresa från Alingsås till Göteborg så gjorde jag läst på. Tryckte på "T" och höll upp mitt kort. Apparaten visade att den tänkte dra pengar. När tågvärden kom och visiterade biljetterna sa jag något i stil med "Hoppas jag tryckte rätt, det är mitt första försök." Jag beskrev hur jag gjort och hon tyckte det lät rätt. När hon kollade så visade det sig att apparaten bestämt sig för att jag bara skulle betala 16,50kr. Hon sa det samt att hon skulle fixa så jag var rätt incheckad. Efter en massa knapptryckningar och pip från apparaten fick jag tillbaka kortet. När jag checkade ut i Göteborg hade det fortfarande bara dragits 16,50kr.

Så min slutsats om systemet är att det är en bra idé och det funkar bra om man inte vill göra några ovanliga resor och trycker rätt, men det har implementerats på ett konstigt sätt. Mängden frågor samt att de som jobbar med det uppenbarligen inte klarar av att hantera det antyder att det borde kunnat gjorts lättare. (Har fler exempel då inte personalen på fordonen misslyckats hantera det så jag fått åka billigare)

/A

Kommentarer

  1. aha! GPS:er!

    det är säkert en dator inblandat, de är ofelbara de med, har jag hört... :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sammanstrålande gator och parker

Åttakilometersstaden

Den krympande miljonstaden Göteborg, fördjupad analys 2022