Hjalmar Brantingsgatan del 2

För ett drygt år sedan skrev jag om hur Hjalmar Brantingsgatan kan omvandlas från trafikled till stadsgata. Sedan dess har jag hittat mer fakta och funderat vidare.

Då räknade jag med en täthet på 200 inv/ha, under det senaste året har flera bra planer passerat stadsbyggnadskontoret med betydligt högre täthet än så. Så 400 inv/ha är inte alls orimligt att anta. Som en jämförelse kan man ta att delar av Linnéstaden är tätare än så idag.

Jag har också hittat en siffra på vad spårväg i tunnel kostar att bygga. På sidan 48 i rapporten "Från Backa till Eriksberg - Planeringsinriktning för ytterligare spårväg på Hisingen" kan man läsa att det kostar 290 kkr per meter tunnel.

Vad betyder då det här?

Sträckan tunnel som jag föreslog mellan Wieselgrensplatsern och Eketrägatan är 1600 m, dvs den skulle kosta  464 miljoner att bygga. På området som direkt frigörs av tunnelbygget att gatuombyggnaden är på 6,9 ha och kan ha ca 2800 invånare. Kostnaden skulle då bli ca 165 kkr per ny invånare. Det kan tyckas låta mycket men med tanke på vad lägenheter kostar att köpa idag så är det en inte allt för stor extra kostnad per lägenhet. Dessutom skall kostnaden även fördelas på de arbetsplatser som skall ingå i området.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sammanstrålande gator och parker

Åttakilometersstaden

Den krympande miljonstaden Göteborg, fördjupad analys 2022