Vart tog Hagas befolkning vägen?

Stadsbyggnadskontoret har nyss lagt ut shape-filer för Göteborg och dess statistiska områden så man kan ladda in dem i ett GIS-program och göra snygga illustrationer över hur saker skiljer sig mellan olika delar av staden. För att testa lite och lära mig hur ett GIS-program fungerar så tänkte jag göra en heatmap över var Göteborgs befolkning växer. På grund av tillgänglig statistik valde jag primärområden som en lämplig indelning att använda och jag valde att se på befolkningstäthetsförändringen sedan 2010.



Resultatet blev mer eller mindre som förväntat, Norra älvstranden lyser röd (+31 inv/ha) och centrala Hisingen, Frölunda/Högsbo och södra centrum (Krokslätt, Johanneberg och Guldheden) är lite orangeaktiga (+10-20 inv/ha), övriga områden har bara små ökningar.


Det som stod ut var att det fanns ett område som lyste blått, dvs hade minskat märkbart i folktäthet de senaste 10 åren och det var Haga (-8 inv/ha).




Först trodde jag att det var ett statistikfel och att något område i Haga hade fallit bort så när jag tittade på förändringen år för år förväntade jag mig ett hopp ned någonstans, men ett sådant hopp fanns inte utan det var en stadigt fallande trend.

För att se lite mer noggrant vad som har hänt tog jag fram statistiken per femårsklass under tre av åren, 2010, 2015 och 2020 och jämförde. Det som syns tydligast är att det är de små barnen som försvunnit, i åldern 0-4 år har de mer än halverats i antal. Det man också ser är att mängden potentiella småbarnsföräldrar (25-40år) nästan halverats. 

Nästa tanke är då att det helt enkelt är samma vuxna som bor kvar och helt enkelt blivit äldre och att det är få yngre som flyttar in/ut ur området, så befolkningen helt enkelt blivit 10 år äldre på naturlig väg. Ritade därför ett diagram som visar befolkning per födelseår istället och det visade något spännande.



Haga åldras snabbare än tiden går, antalet födda på 70-talet har minskat och de födda på 60-talet har ökat.  Att 70-talisterna flyttade ut tillsammans med sina barn följer det vanliga mönstret med att få barn i stan och flytta till kransen vid skolstart, men hålet de lämnade efter sig fylldes inte av nästa generation utan av den föregående. Varför blev det så i Haga? Är 60-talisterna de yngsta som egna minnen från Haga före saneringarna? Var 60-talisterna i perfekt ålder när Albert och Herbert sändes?

Vem vet? Men något speciellt har hänt i Haga som gjort det till en stadsdel som de senaste 10 åren åldras 20-25 år.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sammanstrålande gator och parker

Åttakilometersstaden

Den krympande miljonstaden Göteborg, fördjupad analys 2022