Inlägg

Hjalmar Brantingsgatan

Bild
Kikar man på mina årsringar över när olika delar i Göteborg kommer att behöva förtätas ser man att sträckan bör förtätas under perioden 2033 - 2053, så de innersta delarna av gatan behöver börja planeras redan nu. Även ombyggnaden av gatan bör planeras redan nu så den är färdig till det är dags att bygga längs den. Huvudgatan i  Poynton  som har ca 26 000 fordon per dygn byggdes 2011 om från en flerfilig väg till en tvåfilig utan att det blev problem med köer. Där byggde man även om ljusreglerade korsningar till oreglerade "shared space"-cirkulationsplatser med följden att antalet gående i området ökade. Hjalmar Brantingsgatan har på sträckan Wieselgransplatsen - Långströmsgatan knappt 20 000 fordon per dygn vilket är färre bilar än huvudgatan i Poynton, så det borde gå bra att halvera till två filer även där. Steg 1 Stäng den södra körbanan och gör den norra dubbelriktad. När all trafik går på den  norra grävs det ett tråg för spårvagnar där den södra var. ...

Kör bil för miljöns skull

Vi skaffade för ett par år sedan en gasbil bland annat för att den skulle vara mindre skadlig för miljön och släppa ut mindre växthusgaser. För några dagar sedan slog det mig att den kanske inte bara är mindre skadlig, den kanske till och med gör nytta. Biogas får man från gödselstackar och sopor. Den gasen skulle ha läckt ut i atmosfären om man inte tagit hand om den. Biogasen är i princip ren metangas som enligt wikipedian är växthusgas som är 21 gånger värre än koldioxid baserat på samma vikt gas. I bilens motor omvandlas metangasen till just koldioxid. I motorn sker följande omvandling: CH4 +2O2 => CO2 + 2H20 dvs metangas + syre blir koldioxid + vatten.  En metangasmolekyl blir en koldioxidmolekyl. En koldioxidmolekyl väger mer än en metanmolekyl ca 2,7 gånger mer. Så ett kilo metangas kommer efter dörbränning ge 2,7 kilo koldioxid. Både E.On och fordonsgas.se lovar att de har minst 50% biogas i sin fordonsgas så för varje kilo biogas bilen förbrukar får vi äv...

Var ska vi förtäta Göteborg

Bild
Göteborg är en växande stad och alla nya invånare behöver någonstans att bo. Det finns två vägar att välja när nya bostäder byggs, antingen lägga dem utanför den befintliga staden och omvandla skog, ängar och andra orörda naturområden och bygga nya vägar därifrån och in till stadskärnan så alla som bor ute i periferin kan ta sig dit med sina bilar. Detta byggsätt har vi mer eller mindre uteslutande använt sedan 60-talet och det har medfört dålig kollektivtrafik och bilberoende. De senaste åren börjar nybyggnadstrenden svänga över mot att bygga på obebyggda ytor inne i befintliga bebyggelsen så de nya invånarna får kortare avstånd till stadskärnan samt kan använda redan befintlig infrastruktur. Jag tycker att den senare varianten är att föredra. Men då är frågan var vi skall förtäta staden. Om vi börjar med att förtäta våra ytterområden så kommer de som flyttar dit kunna använda befintlig infrastruktur, men de kommer fortfarande bo långt från stadskärnan så de blir beroende av transpo...

Tack aftonbladet

Idag när jag var på ICA och handlade sneglade jag lite på kvällstidningarnas förstasidor. Aftonbladets huvudrubrik  gjorde mig lugn. De hade blåst upp en liten grafikmiss i melodifestivalens första deltävlings första röstomgång till något som liknade en världskatastrof. Ett bidrag som gick vidare till andra röstomgången visades i grafiken lite innan det avslöjades av programledaren. När en sån miss får rubriker av den storleken vet man att man lever i en ganska lugn och trygg värld. Tack aftonbladet.

Shop express

Jag här haft shop express på coop i många år och det har fungerat bra att handla utan inblandning av personal mer än vid några få avstämningar. I höstas öppnade en ny Ica i närheten och naturligtvis skaffade jag mig shop express där oxå. När man köper öl på Ica så måste man tillkalla personal vid utcheckningen för ålderskontroll. Hur anser coop att de uppfyller ålderskraven för inköp av öl? År det här ungdomens möjlighet att köpa öl idag? Published with Blogger-droid v1.6.5

Västtrafikkortet igen

Idag skulle jag åka hem från jobbet som vanligt. Gick på buss 610 vid Delsjömotets hållplats, borde blivit lite misstänksam när jag ser att han framför mig håller upp sitt kort vid kortläsarn och får resultatet "För lågt värde" samtidigt som busschauffören börjar peta på alla knappar som fanns på apparaten. Dum som jag var höll jag mitt kort mot läsarn iaf och den piper glatt till och säger att den dragit 25,10 från mitt konto. Och det trots att jag har periodkort för Göteborg. Jag påpekar det för föraren och han säger att han inte kan göra något åt saken utan jag får gå till tidpunkten och reda ut det hela. Det känns lite konstigt eftersom jag hade kunnat göra något åt det själv bara det funnits en gul apparat i närheten. Bara att trycka på Å och hålla upp kortet igen inom någon viss tid. Men iaf, när jag kommer till Brunnsparken knallar jag in på tidpunkten. Efter att jag mer eller mindre fått slå mig fram till nummerlappsapparaten ser jag att det är ca 25 nummer före mig. ...

Konst och/eller brott?

I dag ställs Anna Odell inför rätta misstänkt för falskt larm, våldsamt motstånd och oredligt förfarande. Hon verkar försvara sig med att det är konst. Spelar det någon roll? Huruvida det är konst eller inte lägger jag mig inte i, men har man brutit mot lagen så får man ta straffet. Vad händer om Anna Odell slipper straff eller får lägre straff pga att hon utförde ett konstprojekt? Då borde det helt klart även påverka domen mot fotografen som anlade en brand för att få bra bilder utanför Örebro. Och nog kan man betrakta stenkastning mot polisbilar som konst om man vill slippa straff.