Kör bil för miljöns skull

Vi skaffade för ett par år sedan en gasbil bland annat för att den skulle vara mindre skadlig för miljön och släppa ut mindre växthusgaser. För några dagar sedan slog det mig att den kanske inte bara är mindre skadlig, den kanske till och med gör nytta.

Biogas får man från gödselstackar och sopor. Den gasen skulle ha läckt ut i atmosfären om man inte tagit hand om den. Biogasen är i princip ren metangas som enligt wikipedian är växthusgas som är 21 gånger värre än koldioxid baserat på samma vikt gas. I bilens motor omvandlas metangasen till just koldioxid.

I motorn sker följande omvandling:
CH4 +2O2 => CO2 + 2H20 dvs metangas + syre blir koldioxid + vatten.  En metangasmolekyl blir en koldioxidmolekyl. En koldioxidmolekyl väger mer än en metanmolekyl ca 2,7 gånger mer. Så ett kilo metangas kommer efter dörbränning ge 2,7 kilo koldioxid.

Både E.On och fordonsgas.se lovar att de har minst 50% biogas i sin fordonsgas så för varje kilo biogas bilen förbrukar får vi även med 2,7 kg koldioxid från fosil metangas. Dvs för varje kg biogas vi förbrukar släpper vi ut 5,4 kg koldioxid vilket är mycket mindre än de 21 kg koldioxid vårt biogaskilo motsvarar i växthuseffekt.

Bilen drar ca 0,4 kg gas per mil varv 0,2 kg är biogas. Varje kg förbrukad biogas gav en växthuseffektsbesparing motsvarande 15,6 kg koldioxid så för varje körd mil på gas minskar vi växthuseffekten motsvarande 3,1 kg. Vi kör ca 1500 mil per år vilket ger en minskning av växthusgaser motsvarande 4,6 ton per år.

Enligt ICAO så släpper man ut ca 500 kg koldioxid på en flygning tur och retur till medelhavet, så vi  kan åka tre personer till medelhavet tre gånger per år och ändå vara växthusgasneutrala på våra resor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Åttakilometersstaden

Den krympande miljonstaden Göteborg, fördjupad analys 2022

Hjalmar Brantingsgatan del 3