Hjalmar Brantingsgatan

Kikar man på mina årsringar över när olika delar i Göteborg kommer att behöva förtätas ser man att sträckan bör förtätas under perioden 2033 - 2053, så de innersta delarna av gatan behöver börja planeras redan nu. Även ombyggnaden av gatan bör planeras redan nu så den är färdig till det är dags att bygga längs den.

Huvudgatan i Poynton som har ca 26 000 fordon per dygn byggdes 2011 om från en flerfilig väg till en tvåfilig utan att det blev problem med köer. Där byggde man även om ljusreglerade korsningar till oreglerade "shared space"-cirkulationsplatser med följden att antalet gående i området ökade. Hjalmar Brantingsgatan har på sträckan Wieselgransplatsen - Långströmsgatan knappt 20 000 fordon per dygn vilket är färre bilar än huvudgatan i Poynton, så det borde gå bra att halvera till två filer även där.

Steg 1
Stäng den södra körbanan och gör den norra dubbelriktad. När all trafik går på den  norra grävs det ett tråg för spårvagnar där den södra var.

Steg 2
Dra om spårvagnarna så de går i tråget mellan Wieselgrensplatsen och Eketrägatan. Täck över och gör den nya gatan ovanpå.

Steg 3
Bebygg området där spårvagn, norra körbanan och Munkedalsgatan tidigare var med täta stadskvarter.


När gatan är omdragen och avsmalnad till 2 filer blir ett område som är 6,9 hektar, så med en täthet på 200 inv/ha så blir det plats för ytterligare ca 1400 invånare och några hundra arbetsplatser i kontor i ett område med god kollektivtrafikförsörjning utan att behöva göra intrång i något av bostadsområden längs gatan. Om man sedan använder ytan vid McD och macken vid Wieselgrensplatsen samt bygger in busstationen vid Eketrägatan så blir det ytterligare några hundra bostäder.

Utöver det har jag hört sägas att Volvo sagt upp hyreskontraktet på byggnaden öster om Gropegårdsgatan, den som brann förra julen, så skulle man kunna ersätta den och dess parkering kan det bli ytterligare 3-5 hektar som skulle ge 600-1000 bostäder. Det skulle också tillsammans med planerna vid Rambergsvallen ge en stadsmässig sydsida hela vägen från Rambergsvallen till Gropegårdsgatan.

Jag har lekt lite med SketchUp för sträckan Långströmsgatan - Arbogagatan och lyckades få fram nedanstående bilder. Mina SketchUp-kunskaper är fortfarande bristande och kvaliteten är därefter, men det kanske lyckas sparka igång fantasin över hur det skulle kunna bli.




Öster om Wieselgrensplatsen är det lämpligt att istället använda sig av den norra körbanan då landshövdingshusen som ligger där kan få bilda norra sidan av "nya" Hjalmar Brantingsgatan.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Åttakilometersstaden

Den krympande miljonstaden Göteborg, fördjupad analys 2022

Hjalmar Brantingsgatan del 3