Västtrafikkortet igen

Idag skulle jag åka hem från jobbet som vanligt. Gick på buss 610 vid Delsjömotets hållplats, borde blivit lite misstänksam när jag ser att han framför mig håller upp sitt kort vid kortläsarn och får resultatet "För lågt värde" samtidigt som busschauffören börjar peta på alla knappar som fanns på apparaten.

Dum som jag var höll jag mitt kort mot läsarn iaf och den piper glatt till och säger att den dragit 25,10 från mitt konto. Och det trots att jag har periodkort för Göteborg. Jag påpekar det för föraren och han säger att han inte kan göra något åt saken utan jag får gå till tidpunkten och reda ut det hela.

Det känns lite konstigt eftersom jag hade kunnat göra något åt det själv bara det funnits en gul apparat i närheten. Bara att trycka på Å och hålla upp kortet igen inom någon viss tid.

Men iaf, när jag kommer till Brunnsparken knallar jag in på tidpunkten. Efter att jag mer eller mindre fått slå mig fram till nummerlappsapparaten ser jag att det är ca 25 nummer före mig. Det orkar jag inte vänta på så jag går bort till Drottningtorgets tidpunkten istället. Där är det ännu längre kö så det är bara att gå tillbaka till Brunnsparken, bara 15 nummer kvar nu. 20 minuter efter jag kom dit kommer jag fram till luckan, hon fixar iofs tillbaka pengarna på mitt kort men hon ser väldigt tveksam ut och tycker att det där kan ju inte hända. Kan gissa att hon blir övertygad om att det är när hon ser att kortet jag lämnar fram är "stämplat" på Rävlanda station bara 30 minuter tidigare.

Det finns tre saker jag tycker Västtrafik kan förbättra i det här läget:
  1. Låt automaterna på fordonen skriva ut på skärmen vilken zon den anser sig befinna sig i. Då kan jag redan innan jag håller fram kortet avgöra om den kommer att göra bort sig eller inte.
  2. Bemanna tidpunkten ordentligt tills alla problem med västtrafikkorten löst sig. Ända sen kontoladdningen infördes har jag inte varit inne på tidpunkten utan att det varit fullt av folk som väntar.
  3. Som plåster på såren för den tid det tar att rätta upp fel som biljettsystemet orsakar kan man i uppenbara fall kompensera med värdecheckar till ett belopp av t.ex. 1kr per minut kötid på tidpunkten. Med tanke på att tiden man får kölappen är skrivet på den är det inte så svårt att fixa.
Nu kom inte just det här problemet som en överraskning för mig. Redan när jag laddade kortet första gången frågade jag just om det här. Svaret blev att det inte kunde hända.

En annan sak jag funderar över är hur det går för alla andra som gick på bussen samtidigt och inte hade turen att titta på displayen? Eftersom de ser att det uppenbarligen blev fel för mig tycker jag att Västtrafik borde gå genom loggarna och se vilka andra som stämplade vid samma tidpunkt på samma buss. De borde kompenseras automatiskt.

/A
Uppdatering:
Idag 27/1-2011 har GP en artikel om just det här fenomenet.

Kommentarer

  1. Vi har inte orkat bry oss så mycket när det blivit fel. Trots att vi åkt precis samma resor båda två, så har det dragits olika mycket från våra kort. Värst var en resa från Lysekil till Göteborg. Det skiljde tior i pris. Jag försökte ta reda på hur det gått till, men efter att ha frågat på ett par ställen fick jag reda på att jag behövde gå till Brunnsparken, och där är jag aldrig. Det fick vara. Trist, för man vill ju få rätt på principerna från början. (Det var tidigt i höstas, eller rent av i somras.)

    SvaraRadera
  2. Jättebra idé att alla som åkte samtidigt borde kompensera automatiskt. Västtrafik måste ju kunna se att de gjort fel, och sätta tillbaka pengar på korten kan de ju göra enkelt.

    Jag skapade Kortsaldo.se för att själv kunna hålla reda på hur mycket pengar Västtrafik drar på mitt kort. Jag måste fortfarande åka till Tidpunkten och klaga, men jag slipper åtminstone stirra på kortläsaren varje gång jag stämplar.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Sammanstrålande gator och parker

Åttakilometersstaden

Den krympande miljonstaden Göteborg, fördjupad analys 2022