Nästa Gårda?

Nu är  Marieholmstunneln färdig och invigd sen ett tag tillbaka och när man är i området på Hisigssidan så märker man hur det präglas av verksamheter som bygger på billig mark, stora delar upptas av Stena Metalls skrotgård. Det här är ett område som ligger lika nära Gustav Adolfs torg som Liseberg eller Stigbergskajen. Med tanke på tillgängligheten med bil så känns det som om marken borde vara värd en hel del. Skulle man dessutom få för sig att förse området med kollektivtrafik ligger det enbart några minuters bussresa från Gamlestadens station.

På fastlandssidan finns en motsvarande enklav som även den blir instängd av den nya motrvägsringen, Tingstadstunneln - Marieholmstunneln - E45, som är i princip nästan identiskt nyttjad. Den ligger dessutom på gångavstånd från Gamlestadens station (det finns dock ingen direkt gångväg idag utan man måste runda motorvägsspagettin).



Det här borde vara bilistens drömområde, i alla fall den i Tingstad då den har på och avfartsramper rätt in i området. Området i Tingstad är inte helt olikt Gårda som också är isolerat från stan med väldigt god motorvägskoppling. Delen på fastlandet har idag bara en genomfartsgata som kommer från stan i ena änden och sitter ihop med E45 en bit norr ut, så dit är det lite svårare att ta sig.

Skulle man nyttja de här två områdena hyfsat ordentligt med bostäder längs älvkanten och höge kontorsbyggnader längs motorvägarna så skulle man med lätthet kunna få in ca 4000 boende och ca 8000 arbetsplatser. Det skulle motsvara ett e-tal på ca 1,4  vilket inte är speciellt högt.

De här två enklaverna vore värda ett litet experiment där man utfärdar en väldigt generell detaljplan för hela området som tillåter ickestörande verksamhet utan höjdbegränsning och se vad som händer. Man kan till och med tillåta nya broar över älven så länge de kan släppa igenom vänertrafiken.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sammanstrålande gator och parker

Åttakilometersstaden

Den krympande miljonstaden Göteborg, fördjupad analys 2022