Hur går det med åttakilometersstaden?

För ca 1½ år sedan lanserade jag idén om Göteborg som en åttakilometersstad. Sedan dess har jag hittat bättre statistik och gör därför en liten fördjupning i siffror.

Det jag hittat är DeSo områden och befolkningssiffor för dem för åren 2015 - 2020. Det gör att det är lättare att beräkna befolkningen inom området även i Mölndal och Partille. Dessutom kan jag se hur den förändrats under tidsperioden.

Så jag har valt ut de DeSo som har sin mittpunkt mindre än åtta kilometer från Gustav Adolfs torg och räknar vidare på dem. Vi kan se på kartan nedan vilka områden som räknas in, det blir inte en perfekt match mot cirkeln, men den är nära nog. Arean av de gula områdena är 16 907 hektar medan en perfekt cirkel skulle ha 20 096 hektar. Men som vi kan se på kartan så är det inte så många av de saknade områdena som är speciellt befolkade.


Så vad är det då jag har fått fram för siffror? Det första är den totala befolkningen, år 2020 var den 485 430 personer och år 2015 var den 453 636 personer. Hur befolkningen förändrats över åren kan vi se i följande diagram.


Som vi ser ökar befolkningen stadigt även om det avtog lite under covidåret 2020. Om vi jämför med regionen i stort så ökar befolkningen lika snabbt i åttakilometersstaden som i Stor-Göteborg. Åttakilometersstaden står för lite drygt 46% av Stor-Göteborgs befolkning under hela perioden.

Vidare kan man se på fördelningen mellan kommunerna i åttakilometersstaden och då ser man att Mölndal ökar sin andel av befolkningen. 2015 stod Mölndal för 7,8% av invånarna och andelen hade ökat till 8,4% 2020. Ökningen är helt på Göteborgs bekostnad då Partille under hela perioden stått för 2,7% av befolkningen.

Så slutsatsen är att det med nuvarande förtätningstakt kommer dröja ca 80 - 100 år innan vi har vuxit ur vårt nuvarande spårvagnsområde så några förlängningar utåt är inget som behövs. Däremot kommer vi sakta men säkert behöva förstärka kapaciteten inom nuvarande område, framförallt mot Mölndalshållet.

Kartbakgrund är från OpenStreetmap medan områdesgränser kommer från SCB.

 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Åttakilometersstaden

Den krympande miljonstaden Göteborg, fördjupad analys 2022

Hjalmar Brantingsgatan del 3